Israelin tiet ovat muuttuneet entistä tappavammiksi viime vuosina, kun liikennekuolemat ovat räjähtäneet käsiin. Vuonna 2024 liikenneonnettomuuksissa menehtyi 436 ihmistä – peräti 21,8 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden 358 uhria. Kyse on korkeimmasta luvusta lähes kahteen vuosikymmeneen. Kuluvana vuonna tilanne näyttää entisestään pahentuvan: maaliskuun loppuun mennessä kuolonuhreja oli jo 113, mikä ennustaa vuodelle 2025 uutta synkkää ennätystä. Tarkastelu perustuu korjattuihin tilastoihin ja uusimpiin kehityssuuntauksiin.
Vuosi 2023 toi mukanaan 359 liikennekuolemaa, hieman enemmän kuin edellisvuoden 351. Mutta vuoden 2024 loikka 436 uhriin oli jo dramaattinen – kasvua kertyi yli viidenneksen. Taustalla vaikuttivat ylinopeudet, väistämisvelvollisuuden piittaamattomuus ja poliisin heikentynyt liikennealvonta. Vuoden 2025 alku vahvistaa huolestuttavan suunnan: 113 kuollutta kolmessa kuukaudessa, joista pelkästään tammikuussa menehtyi 36 henkeä – pahin tammikuu kahdeksaan vuoteen sosiaalisen median mukaan. Tällä vauhdilla kulkeva vuosi uhkaa murtaa kaikki aiemmat ennätykset.
Tuhoisimmin isku kohdistuu heikoimmassa asemassa oleviin. Arabiväestön keskuudessa kuolemat sukelsivat jopa 62 prosenttia vuodessa – 159 uhria vuoden 2023 98:aan verrattuna. Heistä 31 oli lapsia, useimmiten jalankulkijoina menehtyneitä. Moottoripyöräilijöiden ja skootteristien kuolemat kasvoivat 26 prosenttia (97 uhria, kun vuotta aiemmin oli 77). Nuoret kuljettajat alle 24-vuotiaat kärsivät rajuimmin: heidän kuolemansa lisääntyivät 55 prosenttia ollen yhteensä 65. Myös etumatkustajien kuolemat nousivat neljänneksellä.
Paradoksaalista kyllä, onnettomuuksien kokonaismäärä laski 7,4 prosenttia vuonna 2024 – 8 176 tapahtumaa edellisen vuoden lukemiin verrattuna. Onnettomuudet kuitenkin kovenevat yhä vakavammiksi. Joulukuussa 2024 kuoli 45 ihmistä, puolet enemmän kuin vuotta aiemmin samaan aikaan. Syypäinä olivat erityisesti punaisia päin ajaminen, piittaamaton kaistanvaihto ja ajaminen ilman ajo-oikeutta kaksipyöräisten joukossa.
Sosiaalisen median keskusteluissa kansalaisten turhautuminen purkautuu. Kohteena ovat riittämätön valvonta ja liikenneministerimäärä Miri Regevin hallinnon budjettileikkaukset. Turvallisuusjärjestö Or Yarokin kaltaiset toimijat vaativat poliisin näkyvyyden lisäämistä, valistuskampanjoita ja turvallisuusteknologian tehokkaampaa käyttöönottoa ajoneuvoissa. Israelin tieliikennekuolleisuus ylittää OECD-maiden keskiarvon selvästi, mikä alleviivaa välittömien toimien painavaa tarvetta. Ilman ripeää puuttumista kuolemien kierre – 358:sta vuodessa 2023 yli 400:aan vuonna 2024 ja siitä yhä ylöspäin – jatkaa ihmishenkien vaatimista armotta.